Jméno Furby se dnes spojuje především s populární interaktivní hračkou, která si získala srdce milionů dětí i dospělých po celém světě. Málokdo si však uvědomuje, že za tímto fenoménem stojí fascinující příběh o kreativitě, inovacích a nečekaném úspěchu. Příběh, který začal v polovině 90. let minulého století a jehož odraz v kultuře je dodnes patrný.
Příběh Furbyho je neoddělitelně spjat s jeho tvůrcem, Caleem „Dave“ R. Furbym, americkým vynálezcem a podnikatelem. Počátky vývoje této jedinečné hračky sahají do roku 1996. Dave Furby, inspirován tehdejším boomem elektronických hraček a touhou vytvořit něco, co by se odlišovalo od běžné konkurence, začal pracovat na svém ambiciózním projektu. Cílem bylo vytvořit hračku, která by nejenže reagovala na své okolí, ale také by se postupně učila a vyvíjela. Vytvořit tak jakéhosi digitálního společníka.
Po mnoha prototypech a letech testování se v roce 1998 zrodil první Furby. Jeho vzhled byl originální a dodnes nezaměnitelný – malý, plyšový tvor s velkýma očima, širokým zobákem a velkýma ušima. Jeho největší novinkou a zároveň klíčem k úspěchu byla jeho schopnost „mluvit“ – Furby komunikoval ve svém vlastním jazyce, kterému se říkalo „furbština“. Zpočátku Furby mluvil pouze touto „řečí“, ale s každým dalším dnem a interakcí se postupně učil a začínal do svého slovníku zařazovat i jednoduchá anglická slova. Tato interaktivita, která simulovala učení a růst, byla naprosto revoluční a stala se hlavním tahákem pro spotřebitele.
Uvedení Furbyho na trh v listopadu 1998 před Vánoci se stalo naprostým šokem pro herní průmysl i pro samotné tvůrce. Poptávka po této hračce byla okamžitě astronomická. Obchody byly vyprodány během několika hodin a rodiče se doslova předháněli, aby svým dětem dopřáli tohoto „živého“ společníka. V období Vánoc 1998 a následně i v roce 1999 se Furby stal nejžádanější hračkou na světě. Vydavatelství Tiger Electronics, které hračku distribuovalo, se stalo přes noc milionářem a Furby se stal globálním fenoménem. Jeho popularita překročila hranice věku i geografických oblastí. Děti si s ním hrály, dospělí ho sbírali a Furby se objevil v nespočtu televizních pořadů, novinových článků a stal se námětem pro mnoho studií o interakci člověka a technologie.
Úspěch Furbyho vedl k rychlému vývoji dalších verzí a modelů. V roce 2001 byl uveden na trh Furby Baby, zmenšená verze s jednodušším slovníkem, která byla určena pro mladší děti. Následovaly další modely s různými barvami a vylepšenými funkcemi, které udržovaly zájem o hračku. V roce 2005 se objevil Furby Generation 5, který již nabízel pokročilejší interakci a paměť.
Po období největší slávy se zájem o Furbyho postupně snižoval, jak to bývá u větší populárních hraček. Nicméně, v roce 2012 došlo k velkému comebacku. Společnost Hasbro, která mezitím získala práva na značku, uvedla na trh novou generaci Furbyho, nazvanou jednoduše Furby. Tato nová verze byla vybavena pokročilejšími senzory, umožňovala propojení s mobilními aplikacemi a nabízela ještě komplexnější možnosti interakce. Furby tak opět ovládl dětské pokojíčky a dokázal, že jeho kouzlo stále funguje.
Další moderní verze jako Furby Boom (2013) a Furby Connect (2016) pokračovaly v inovacích, přidávaly nové funkce, barvy a možnosti personalizace. Furby Connect například umožňoval spojení s online obsahem a interakci s virtuálním světem. Každá nová generace se snažila zachytit ducha doby a zároveň si zachovat to, co dělalo původního Furbyho tak výjimečným – jeho „živost“ a schopnost navázat pouto s uživatelem.
Ačkoliv je Furby primárně produktem, za jeho vznikem stojí konkrétní lidé a příběhy. Dave Furby, tvůrce hračky, pochází z oblasti Silicon Valley a jeho zájem o elektroniku a hračky byl patrný již od mládí. Jeho vize byla vytvořit hračku, která by nebyla jen pasivním objektem, ale aktivním společníkem. Zajímavostí je, že původní jméno pro hračku bylo „Poe“, ale nakonec se rozhodlo pro „Furby“, které je odvozeno od příjmení jeho tvůrce.
V době největší popularity se objevily i různé konspirační teorie a obavy. Někteří lidé se obávali, že Furby může být odposloucháván a že jeho „učení“ může představovat bezpečnostní riziko. Tyto obavy byly většinou nepodložené, ale svědčily o tom, jak moc byl Furby vnímán jako něco víc než jen obyčejná hračka. Dnes, s rozvojem umělé inteligence a chytřejších hraček, se tyto obavy zdají méně dramatické, ale v polovině 90. let byly pro mnohé skutečnou starostí. Furby se tak stal nejen hračkou, ale i předmětem diskuzí o budoucnosti technologie.
Furbyho příběh je důkazem toho, jak jedna kreativní myšlenka dokáže změnit svět hraček a zanechat nesmazatelnou stopu v kultuře. Jeho schopnost bavit, učit a interagovat s lidmi z něj učinila fenomén, který i po desetiletích stále dokáže vyvolat úsměv na tváři a vzbudit nostalgické vzpomínky.